محصولات عادت ساز

محصولات عادت ساز

Loading

محصولات عادت ساز را چگونه طراحی کنیم و بسازیم تا بتوانیم آنرا به راحتی بفروشیم؟

توجه داشته باشید ، طراحی هر محصول ، ترکیبی از دانش و هنر است ، که البته تابع 4چهار شرط است:

1.جزئیات فنی     2. شرایط محیطی                3 . نیازهای پیدا و پنهان کاربران               4. تغییر سلیقه کاربران با گذر زمان

  • هدف از طراحی درست محصول ، درگیرکردن کاربر به صورت کامل است بدون آنکه هزینه های تبلیغات و بازاریابی زیادی انجام دهیم.

وقتی مشتری درگیر یک محصول شود در اثر برخورد زیاد با محصول و به کار گیری آن به آن محصول یا خدمت عادت می کند.

عادت چیست: رفتارهای خودکاری که با نشانه های موقعیتی به جریان می افتند . کارهایی بدون تفکر آگاهانه یا با حداقل آگاهی.

شرکت ها چگونه عادت ایجاد می کنند ؟

پاسخ این است : در بازارهای رقابتی شرکت هایی موفق هستند که بتوانند محصولات عادت ساز بسازند و این محصولات عادت ساز را به محرک های درونی کاربران گره بزنند.برای این منظور شرکت ها باد چهار مرحله را که چهار مرحله قلاب نامیده می شود را در نظر داشته باشند:

الف)محرکها / ب) اقدام / ج) پاداش متنوع / د) سرمایه گذاری

نکته مهم: ارزش اقتصادی هر شرکت تابع مسنقیمی است از عادتهایی که در کاربران و مشتریان خود ایجاد می کند.

الف)محرک : به معنی فعال کننده رفتار است . محصولات عادت ساز محعمولا با محرکهای خارجی کار خود را شروع می کنند.: Call-to-Action

ب) اقدام : رفتاری که به انتظار پاداش انجام می شود . این رفتار باید داری دو وژگی باشد نخست ساده باشد و دوم انگیزه روانشناختی داشته باشد.

ج) پاداش متنوع: در ازای رفتار های ثابت یا حتی متنوع ، کاربر پاداش های متفاوت دریافت کند

د) سرمایه گذاری : آخرین مرحله قلاب که کاربر مجبور است کمی هم فعالیت نماید. منظور از سرمایه گذاری زمان ، پوا ، داده ، انرژی و یا حتی سرمایه های اجتماعی است . بعنی اقدامی که باعث شود خدمات قابل عرضه و همچنین ارائه شده ارتقاء یابد.

در نظر داشته باشید ، فناوری های عادت ساز ابرقدرتهای جدید در دنیای اقتصاد هستند.

این فن آوری ها اگر به درستی مهار شوند ، می توانند با ایجاد رفتار های سالمی که روابطمان را بهبود می بخشد و ما را با هوشتری می کند و همچنین بهره مری ما را بالاتر می برد زندگی را راحتر و شیرینتر نماید.

شرکت ها می کوشند با ارئه راه حلهای هوشمندانه ، مشکلات کاربران را به راه حلی که شرکت ارائه می دهد گره زده و این کار را اینقدر ادامه می دهند تا تبدیل به عادت شود.

یک بار دیگر عادت را تعریف می کنیم: رفتارهای خودکاری که با نشانه های موقعیتی به جریان می افتند . کارهایی بدون تفکر آگاهانه یا با حداقل آگاهی نتیجه ی این گزاره به ما می گوید عادت یکی از روشهای مغز برای یادگیری رفتارهای پیچیده است .

پس اگر کار بر با محصولی درگیر شده و مصرف آن تبدیل به عادت گردد ، آن وقت رفتار کاربران تغییر کرده و اصطلاحا محصولات عادت ساز را به وجود می آورد که کاربران را مجبور به تعامل می کند.

نکته مهم اینجاست که وقتی عادت شکل گرفت ، محرک استفاده از محصول ناخودآگاه فعال می شود.

یک اصطلاح در بازاراریابی وجود دارد و آن CLTV(Customer Life Time Value) یا ارزش طول عمر مشتری است که معنی آن  یعنی مقدار پولی که شما از مشتری خود تا قبل از مراجعه وی به رقیب به دست می آوردید.

توجه داشته باشید که عادات مشتریان باعث افزایش مدت و افزایش شدت مصرف خواهد شد. پس CLTV مشتری برای شما افزایش خواهد یافت . وقتی مشتری شما به استفاده از یک محصول عادت کرد و وارد ناحیه عادت شد ، حساسیت خود را روی قیمت از دست خواهد داد .

نتیجه اینکه به جاری قیمت گذاری های سخت ، ایجاد شرایط تخفیف ، پروموشن های گران ، سعی کنید محصولات عادت ساز تولید کنید . سعی کنید مشتریان را در ناحیه عادت نگه دارید تا مجبور به استفاده از محصول شما شوند.

#مشتری

#بازاریابی

#عادت

#محصول

# قلاب

#تخفیف

#هزینه

#قیمت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *